Camper-deelplatform PaulCamper heeft 7 miljoen euro opgehaald bij een consortium van investeerders. Via het platform kunnen eigenaars van campers en caravans hun voertuig verhuren aan huurders die zelf niet zo’n wagen hebben. Zo’n 5.500 camperbezitters doen dat inmiddels.

De zak geld wil PaulCamper gebruiken voor de doorontwikkeling van het platform en de app. En de zes jaar oude startup wil uitbreiden naar meer landen. Momenteel is PaulCamper aanwezig in Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

“We gaan sowieso in twee nieuwe landen starten”, zegt Marnix Eykhout, landenmanager van PaulCamper voor Nederland. Hij wil niet ingaan op welke twee landen dat zijn.

Ook de manier waarop is nog niet zeker. PaulCamper kan zelf voet aan de grond zetten in een nieuw land, maar volgens Eykhout is een samenwerking met een bestaand platform of een overname ook een mogelijke route.

Camper huren is hip

Naast PaulCamper tonen platforms als Camptoo en Goboony aan dat er volop interesse is voor het delen van de kampeerwagens. Volgens Stan Stolwerk, directeur van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), een consumentenplatform voor camperliefhebbers, is er bij campereigenaars soms nog wel wat “drempelvrees” om  aan een deelplatform mee te doen. Maar Stolwerk ziet de populariteit van dit soort platforms wel toenemen.

Volgens Stolwerk is het huren van een camper op deze manier een "heel mooie manier om kennis te maken met deze manier van vakantievieren. Door de technologie kunnen vraag en aanbod nu ook goed bij elkaar komen", zo illustreert hij het nut van de platforms.

Hij ziet geen problemen met de groei van de platformen. De NKC-directeur is erg te spreken over de mogelijkheden die camperliefhebbers zo krijgen, ook als ze zelf geen camper hebben. Bovendien zit er een verzekering bij de aanbiedingen.

Een goede instructie van de verhuurder kan volgens Stolwerk eventuele risico's wegnemen. Je kunt zien hoe vaak iemand met een camper heeft gereden, zodat je daarop kunt inspelen. "Zeker als het voor het eerst is", zegt Stolwerk, want met zo'n wagen rijden is toch anders dan met een auto.

Vooral ouderen hebben een camper

Volgens het CBS was in 2017 driekwart van de campers en caravans eigendom van een 50-plusser. Zijn het vooral ouderen die aan jongeren verhuren? "Als je kijkt naar de huurders dan bestaat de grootste groep uit jonge gezinnen", zegt landenmanager Eykhout. Hij ziet daarnaast dat het huren populair is bij jonge stelletjes, al zijn alle soorten gezinssamenstellingen te vinden onder de huurders bij PaulCamper.

Als je je afvraagt of de eigenaren van een camper vaker onder een oudere doelgroep vallen "dan is dat gewoon een feit", zegt hij. Wel ziet Eykhout dat deelname aan een deelplatform wat populairder is onder een jongere groep. "Die staan wat dichter bij de deeleconomie" en daar is de adoptie van dit soort platformen dan ook groter.

camper

Dat is ook te zien aan cijfers over de verhuurders op het platform. Volgens de gegevens van PaulCamper is 45 procent van de eigenaren die hun camper of caravan te huur aanbieden jonger dan 43 jaar. De leeftijd van vakantiegangers die huren van particulieren is een ruime groep, van tussen de 30 en 65 jaar.

Stolwerk van de NKC zegt zich wel te herkennen in het beeld dat de wat jongere campereigenaar meer geneigd is om deel te nemen aan een platform als PaulCamper. Voorlichting om vertrouwen te winnen kan daar wat hem betreft wel verandering in brengen. "Ook de oudere campereigenaar ziet natuurlijk wel dat zo'n camper 60 tot 70 procent van de tijd stil staat. Dan staat hij geld te kosten."

Hoe duurzaam zijn campers op benzine of diesel?

Deelplatformen zijn in opkomst, maar ook de duurzame levensstijl. Hoe staat PaulCamper daar in? Het gaat toch om het inzetten van voertuigen die op benzine of diesel rondrijden.

"Dat is een heel terechte vraag", reageert Eykhout. "Wij zien het toch als een manier om stilstand te beperken. Het is een manier om te zorgen dat kapitaalgoederen beter tot hun recht komen." Het delen van voertuigen zorgt ervoor dat bestaande middelen worden ingezet in plaats dat er nieuwe productie nodig is.

Volgens Eykhout wordt er wel goed gelet op de ontwikkelingen op dit gebied. "Wij volgen ook die nieuwe techniek, bijvoorbeeld rond het rijden op batterijen." Elektrische campers liggen nog niet zo voor de hand als elektrische auto's, maar Eykhout geeft aan dat PaulCamper zodra de techniek praktischer is hier ook aandacht aan wil besteden.

PaulCamper wil een geliefd merk worden

Het bedrijf wil met de zak geld van 7 miljoen euro onder meer de positie in Nederland verstevigen. Zijn er hier nog kansen? "Nederland is een heel concurrerend land", vertelt Eykhout, die daarbij direct aanvult dat PaulCamper zich wat hem betreft onderscheidt van andere bedrijven door het camperdelen niet als puur zakelijke transactie aan te bieden. Zij gaan voor het "emotionaliseren van het camperleven".

Met de investering wil PaulCamper zich verder ontwikkelen als een love brand. Daarin is het contact met de aanbieders heel belangrijk. PaulCamper faciliteert dat volgens Eykhout nu al door het opzetten van "offline events voor de online verhuurder". Verder heeft het bedrijf een support-afdeling met een Nederlands team. Ook een Facebookgroep voor de verhuurders maakt een belangrijk dele uit van het 'gevoel'.

"Het gaat om zo veel mogelijk faciliteren", vervolgt hij. "We houden twee keer per jaar een soort kringgesprek." Zo blijft men binnen het platform goed om de hoogte van wat er speelt en welke wensen er zijn.

Bij het verhuren van je eigen camper is gevoel erg belangrijk, dus faciliteert PaulCamper ook direct contact tussen huurder en verhuurder. Zo kunnen die direct gegevens uitwisselen en met elkaar de huur bespreken. Het platform gaat daar dan niet tussen zitten.

'Op Lowlands zijn de campers niet aan te slepen'

Aankomend weekend staat Lowlands voor de deur, het jaarlijkse muziekfestijn in Biddinghuizen. Bij festivals wordt het gebruik van campers steeds populairder. "Op Lowlands zijn de campers niet aan te slepen", zegt Eykhout. Volgens hem gaan er dan zeker ook via PaulCamper verhuurde wagens naar het festival, maar is de bijdrage aan de vloot tot nu toe nog niet zo groot als zou kunnen.

Campereigenaars zijn nog wat huiverig voor de verhuur voor een festivalbezoek. "Je ziet dat veel mensen nog een verkeerd beeld hebben van zo'n festival", zegt Eykhout, die aangeeft dat mensen die er met een camper heen willen vaak wat ouder zijn en ook meer geld te besteden hebben. Die gaan over het algemeen voorzichtiger met een camper om dan een groep jonge studenten.

"We zijn bezig om met festivals te kijken hoe we hier verder in kunnen ondersteunen", zegt Eykhout, die nog niet wil ingaan op de vraag om welke festivals het dan gaat. "Maar we kijken hoe we dat gaan uitwerken om ook echt de extra mile te gaan."

Lees meer: